Puntpaprika specialist
SweetPoint

Geschiedenis

1996 was voor ons een bijzonder jaar. We vroegen ons af of
er ruimte was voor een ander soort paprika; een zoete variant. Een proef bij een veredelaar zette alles in gang. De eerste SweetPoint-teler deed zijn intrede. Er was ruimte in het schap; we startten met 700 m2 zoete puntpaprika’s. De vraag groeide snel, dat vroeg om een grondige aanpak. Het aantal vierkante meters breidde uit en in 2004 intensiveerde de samenwerking tussen telers van de zoete puntpaprika: de telersvereniging SweetPoint zette het prachtige en gezonde product definitief in de markt. Verpakking en verkoop kregen een centrale plek in Honselersdijk.
De telers onderzochten zelf de mogelijkheden in de markt en maakten de overstap naar de UK.
De puntpaprika kreeg al snel veel aandacht. Steeds meer super-markten wilden het product met de beste smaak en de lange houdbaarheid in de schappen hebben. Het aantal hectares met geteelde puntpaprika’s groeide naar 25. Om de retail het hele jaar van producten te kunnen voorzien, startten we in 2008 met productie in het buitenland. In de winter vindt de teelt nog steeds plaats in Spanje.

IJs, kaas en kaviaar

Naast innovatie en duurzaamheid staat ook reststroomverwerking altijd op de agenda.
Projecten om producten te produceren van klasse 3 producten om verspilling te voorkomen zijn actueel. Maar ook omdat dit een uitdaging is en blijft voor de ondernemers van SweetPoint.
Al in 2007 kwamen zij voor de grap met ijs gemaakt van paprika.

Maar ook boerenkaas met puntpaprika, salsa, wodka en kaviaar gemaakt van puntpaprika zijn projecten die op het conto kunnen worden gezet van deze organisatie. Waarmee ze met de kaviaar zelfs tot de finale zijn doorgedrongen van de wedstrijd de smaak van Nederland, Smaak NL. Waarbij er ook nog wodka werd gemaakt van het restproduct van de kaviaar. Hoe bedoel je duurzaam.

Aardwarmte in Middenmeer

In 2013 is er samen met andere teeltlocaties in Agriport Noord Holland gestart met aardwarmte
Via deze natuurlijke warmtebron wordt 40% van de warmte uit aardwarmte gehaald. Daarnaast bevind zich op deze uiterst innovatieve en high tec tuinbouwgebied een energiecluster. De diverse teeltlocaties voorzien in hun eigen stroomvoorziening en in 2016/2017 zal het data centrum van Microsoft zijn deuren openen.
De opgewekte energie van de aanwezige tuinbouwbedrijven zal ook bij Microsoft worden gebruikt en de restwarmte van dit bedrijf zal op zijn beurt weer in de tuinbouwbedrijven worden gebruikt.
Optimale efficiëntie en duurzaamheid zijn uitgangspunten van de moderne tuinbouwbedrijven, waar ook SweetPoint zeker zijn steentje wil bijdragen.

Nieuwbouwproject Middenmeer

In 2008 is de teeltlocatie in Middenmeer gebouwd, met 13 hectare de grootste teeltlocatie van SweetPoint en in Nederland de grooste teeltlocatie van zoete puntpaprika's. De locatie in Middenmeer is zodanig gebouwd dat er mogelijkheden zijn tot uitbreiding. Alle faciliteiten zijn ingericht op een verdubbeling van de capaciteit. Er ligt nog 13 hectare land naast de huidige teeltlocatie waar een kas op gebouwd kan worden.Er is gestart op deze locatie met een teelt van 50% blokpaprika en 50% puntpaprika.

In 2009 en ook later heeft SweetPoint gebruik gemaakt van gasttelers voor de uitbreiding van het areaal, ook naar de toekomst is dit een mogelijkheid voor uitbreiding.

Voor de jaarrond teelt zijn er in het verleden diverse projecten in het buitenland opgestart met wisselend succes, al in 1996 werd er een teelt in Israël opgezet, en ook in Egypte en Marokko heeft SweetPoint een winterteelt gehad.
De teelt in Spanje is tot nu toe de beste invulling voor een jaarrond productie gebleken.

DOOR

Na jarenlang als bedrijf verbonden te zijn geweest aan the Greenery, heeft de organisatie in 2013 besloten om zelfstandig verder te gaan. Gezien de veranderende wereld en het inzien van het belang van samenwerken heeft SweetPoint besloten om zich in 2015 aan te sluiten bij coöperatie DOOR.
Waarom lid DOOR?
“SweetPoint heeft zich in 2015 aangesloten bij DOOR omdat we het nut en de noodzaak van samenwerken inzien. Door samen te werken met de andere merken binnen DOOR hebben we meer slagkracht. Omdat DOOR en SweetPoint dezelfde marktvisie heeft en de vrijheid er is om zelf te bepalen via welke exporteur/ partner we onze eindklant beleveren, was DOOR voor ons een logische partij om ons bij aan te sluiten. Wij vertrouwen erop dat onder DOOR het merk SweetPoint zich verder kan uitbouwen. Het is fijn dat DOOR daar ons in het bereiken van onze doelstellingen faciliteert.”

Contact ons